تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
سرخط خبرها

۵۴ ملک در کال اسماعیل آباد مشهد آزادسازی شد

  • کد خبر: ۴۹۲۰۵
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
۵۴ ملک در کال اسماعیل آباد مشهد آزادسازی شد
مدیریت شهری مشهد تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای تعیین تکلیف ساخت وساز‌های غیرمجاز منطقه کال اسماعیل آباد هزینه کرده است
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ «اکنون ۵۴ ملک واقع در حریم کال اسماعیل آباد، طی توافق با ساکنان این املاک خریداری و تحویل شهرداری شده و حدود یک ماه است که عملیات تخریب برخی از این املاک هم آغاز شده است.»
این خبری است که معاون املاک سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهدحدود ۵۰ روز پس از پایان ضرب الاجل یک ماهه شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی به مالکان واحد‌های مسکونی حاشیه و بستر کال اسماعیل‌آباد به خبرنگار شهرآرا اعلام کرد. از سال‌های گذشته ساخت وساز‌های بی کیفیت و غیرمجاز فراوانی در بستر کال اسماعیل آباد شکل گرفته و این اتفاق سبب بروز مشکلات اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی در این محدوده شده است و این مسئله بسیاری از دستگاه‌های خدمات رسان و نهاد‌های امنیتی را درگیر خود کرده است.

شهرداری مشهد هم از سال گذشته برای سامان دهی این کال اعلام آمادگی کرده است و با بسیج امکانات خود سعی می‌کند به صورت توافقی با ساکنان ملک‌های تصرف شده کار را به گونه‌ای پیش ببرد که با کمترین چالش اجتماعی مواجه شود. از سوی دیگر، شرکت آب منطقه‌ای استان هم به عنوان متولی اصلی بستر و حریم رودخانه‌ها در مردادماه امسال از آغاز عملیات آزادسازی املاک واقع شده در بستر کال اسماعیل آباد خبر داد و در نهایت با هماهنگی بین بخشی این اقدام آغاز شد.


خانه‌های غیرمجاز، در حال تخلیه

برای بررسی وضعیت آزادسازی بستر این کال، به منطقه اسماعیل آباد می‌رویم تا تفاوت اقدامات انجام شده در مقایسه با ماه‌های گذشته را از نزدیک ببینیم. به محل که می‌رسیم، تفاوت‌ها با زمان قبل از جلسه مشترک شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای کاملا محسوس است. برخی از خانه‌های غیرمجازی که تا چندماه پیش محل سکونت بوده، حالا از سکنه خالی و عملیات تخریب تعدادی از خانه‌های ساخته شده در بستر کال اسماعیل آباد نیز آغاز شده است.
رو به روی کال اسماعیل آباد، یک شرکت بتن سازی وجود دارد. نگهبان این شرکت نیز با تأیید این نکته که تخلیه و تخریب خانه‌های غیرمجاز بستر کال از مدتی قبل آغاز شده است، می‌گوید: از حدود یک ماه پیش عملیات تخریب برخی از منازل مشرف به این شرکت در بستر کال اسماعیل آباد آغاز شده است و چندخانه هم تخریب شده است.


ادامه تملک خانه‌ها و افزایش سرعت تخریب

یکی دیگر از اهالی محل نیز می‌گوید: به تازگی عملیات تخریب منازل با شدت بیشتری در حال انجام است و با تملک خانه‌ها از سوی شهرداری که به صورت توافقی در حال انجام است، عملیات آزادسازی بستر این کال هم در دستور کار قرار گرفته است و حدود ۱۰‌تا‌۱۵ خانه در قسمت جنوبی کال تخریب شده است.
با ادامه پرس وجو‌ها متوجه می‌شویم که نامه واگذاری ملک به دست مالکان همه خانه‌های موجود در بستر کال رسیده است. یکی از ساکنان این محدوده هم که از رقم توافق شده گلایه دارد، می‌گوید: خانه من ۲۰۰ متر است و قیمت اعلام شده برای واگذاری خانه ۳۰۰ میلیون تومان است. طبعا این رقم کم است و انتظار همراهی برای پرداخت مبالغ بیشتر را داریم؛ زیرا با این پول نمی‌توان خانه‌ای در دیگرمناطق شهر تهیه کرد.


خرید ۵۴ پلاک به ارزش ۱۵ میلیارد تومان

بعد از ساعتی حضور در منطقه اسماعیل آباد، معاون املاک سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: با تملک بخش دیگری از املاک واقع در حریم کال اسماعیل آباد، فاز اول بستر این کال برای اقدامات بعدی تحویل شهرداری داده خواهد شد. یاسر شورابی ادامه می‌دهد: پس از اعمال قانون از سوی آب منطقه‌ای در ماه‌های اخیر، برخی از ساکنان بستر و حریم کال اسماعیل آباد پذیرفتند که ضرورت اجرای طرح جدی است و از طرفی دستگاه‌های ذی ربط نیز درخواست تسریع در آزادسازی از سوی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و شهرداری را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در این راستا شهرداری مشهد به منظور مساعدت به ساکنان توسط کارگزاران خود با ساکنان واقع در بستر برای خرید توافق تاکنون برای ۵۴ پلاک ۱۵۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است. وی ادامه می‌دهد: این اقدامات در راستای مصوبات شورای تأمین استان مبنی بر ضرورت آزادسازی املاک واقع در بستر کال اسماعیل آباد به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه ناشی از سیلاب‌ها و حوادث غیرمترقبه است و از اواخر سال ۹۸ مقرر شده است و شهرداری مشهد با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط و همکاری ساکنان برای آزادسازی املاک مذکور اقدام کند.

شورابی با بیان اینکه با توافق بین شهرداری و همکاری خوب برخی از ساکنان تا اواسط امسال بیش از ۳۰ ملک آزادسازی شده بود، ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و شروع بارندگی ها، شرکت آب منطقه‌ای استان به طور جدی وارد عمل و با اخطار قانونی به پلاک‌های باقی مانده خواستار تخلیه و آزادسازی پلاک‌های واقع در بستر کال شد.

معاون املاک سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد می‌افزاید: شهرداری مشهد از ساکنان بستر کال دعوت کرده است که قبل از هرگونه اقدام قانونی از سوی دیگردستگاه‌های ذی ربط مبنی بر آزادسازی املاک مذکور، برای مراجعه به کارگزار شهرداری، واقع در خیابان شهید اشکذری ۱۱ برای تنظیم توافق نامه اقدام کنند. وی تأکید می‌کند: شهرداری متعهد است به محض تنظیم توافق مبلغ ملک را هم زمان با آزادسازی به صورت نقدی به ساکنان پرداخت کند، البته در صورت مراجعه نکردن ساکنان و تخریب از سوی دستگاه‌های ذی ربط، هیچ گونه همکاری، یا توافقی با ساکنان توسط شهرداری امکان پذیر نیست.


قدردانی از همراهی مدیریت شهری

مدیرعامل آب شرکت منطقه‌ای خراسان رضوی هم به عنوان متولی اصلی حفظ، حراست و آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها درباره آخرین وضعیت آزادسازی حریم و بستر کال کشف رود می‌گوید: در حوزه کال اسماعیل‌آباد به دلیل وجود هماهنگی بین بخشی اقدامات خوبی به ویژه از سوی شهرداری مشهد انجام شده است و باید از شهردار مشهد و اعضای شورای شهر به دلیل این همراهی قدردانی کنیم.
محمد علایی ادامه می‌دهد: شهرداری مشهد برای آزادسازی این محدوده هیچ تکلیف قانونی ندارد، اما به دلیل همراهی با مردم میدان وارد شده و اقدام به خرید املاک در بستر کال کرده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه عده زیادی از افراد ساکن در این محدوده، از این فضای تعاملی برای تخلیه استفاده کرده‌اند، می‌گوید: در صورتی که افرادی حاضر نشوند به توافق برسند، آب منطقه‌ای از اهرم قانونی خود برای آزادسازی این محدوده استفاده خواهد کرد و در این صورت ما هیچ پولی برای پرداخت به افراد نداریم و ساکنان در این صورت متضرر خواهند شد.
وی ادامه می‌دهد: به زودی مهلت قانونی اخطار‌هایی که به ساکنان کال اسماعیل آباد داده شده است به پایان خواهد رسید.


اجرای طرح‌های فضای سبز در کال اسماعیل آباد

اواسط شهریور امسال نیز فرزاد بهشتی، جانشین معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه، اعلام کرده بود که تخریب مناطق مسکونی واقع در حریم و بستر رودخانه منطقه اسماعیل آباد مشهد از طریق تملک زمین توسط شهرداری و واگذاری زمین معوض به ساکنان این ناحیه صورت می‌گیرد.

خلیل ا... کاظمی، معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز چندی پیش با اشاره به اینکه برای سامان دهی کال اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان از سوی مدیریت شهری در نظر گرفته شده است، گفته بود که پس از سامان دهی کال اسماعیل آباد طرح‌های فضای سبز و گردشگری در این منطقه اجرا خواهد شد که فضای خوبی را در اختیار ساکنان قرار خواهد داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->